آموزش و مقالاتبلبرینگ و رولبرینگصنعتگریس

همه چیز درباره قفسه بیرینگ ها

قفسه بیرینگ

همانطور که می‌دانید هر نوع بلبرینگ ، رولبرینگ و یاتاقان به قفسه نیاز دارد ، هدف از قرار دادن قفسه در داخل بلبرینگ جلوگیری از تماس مستقیم اجزاء غلتشی با یکدیگر و در نتیجه کاهش گرما و اصطکاک است.
در این مقاله ما قصد داریم تا شما را با کاربرد و انواع قفسه های بیرینگ آشنا کنیم.

همه چیز درباره قفسه بیرینگ ها

چرا قفسه؟

وقتی یک بلبرینگ و رولبرینگ در معرض ارتعاشات زیاد قرار می گیرد نیروهای داخلی افزایش پیدا می کنند و باعث خستگی و ایجاد ترک در بدنه قفسه می شوند ، قفسه ها باعث استحکام و حفظ تعادل ساچمه یا رول در بیرینگ میشوند.

تقریبا تمام بیرینگ ها دارای قفسه میباشند اما نکته قابل توجه و حائز اهمیت نوع و جنس قفسه ها میباشد که باعث طول عمر بیشتر و یا تناوب گردش بیشتر است.

اگر بلبرینگ و رولبرینگ با دور بالاتر از حد طراحی قفسه کار کند نیرو های داخلی زیاد منجر به شکسته شدن قفسه می گردد که در این گونه شرایط عملیاتی نیز کارخانجات بلبرینگ و رولبرینگ سازی انواع بلبرینگ با دور بالا طراحی و در معرض فروش قرار می دهند.
همچنین روانکاری ناقص با ورورد ذرات فرسایشی می توانند منجر به ایجاد سایش در قفسه بلبرینگ و رولبرینگ شوند.

 

کاربرد های قفسه در بلبرینگ

چند کاربرد کلیدی:

  • نگهداری المان‌های غلتکی (ساچمه و رولر)
  • جداسازی المان‌های غلتکی به منظور جلوگیری از اصطکاک و ایجاد حرارت بالا
  • نگهداری المان‌های غلتکی در فواصل مساوی به منظور پخش یکنواخت بار
  • هدایت المان‌های غلتکی به منظور ایجاد حرکت انتقالی حین چرخش بیرینگ

از دیگر کاربرد های قفسه در بیرینگ میتوان به نگهداری اجزاء غلتشی در مواردی که برینگ از حلقه های قابل تفکیک تشکیل شده باشد. در برینگ های نظیر رولبرینگ های استوانه ای یا سوزنی، اجزاء غلتشی را به گونه ای هدایت می کند تا اصطکاک به حداقل برسد.
از کاربرد های دیگر آن نگهداری گریس در داخل برینگ است.
قفسه ممکن است در روی اجزاء غلتشی، حلقه درونی، حلقه بیرونی متمرکز شود. در سرعتها و شتابهای بالا، تمرکز بر روی حلقه درونی یا بیرونی به نوع اول ترجیح داده می شود.
از آنجائیکه قفسه تحت بارهای مختلف قرار گرفته و با مواد شیمیایی گوناگون تماس دارد انتخاب آن از اهمیت خاصی برخوردار است.

دو گروه قفسه داریم که شامل:

  • قفسه های پرس شده یا Pressed Cages
  • قفسه های یکنواخت Solid Cages

میباشند و هر یک از این قفسه ها دارای سه نوع هست:

انواع قفسه های بلبرینگ ، رولبرینگ و یاتاقان

  1. قفسه های استیل یا فولادی Steel Cages
  2. قفسه های برنجی Brass Cages
  3. قفسه های پلیمری یا فیبری Polymer Cages

قفسه های استیل یا فولادی

نوع پرس شده این قفسه ها در اکثر بلبرینگ های شیار عمیق، رولبرینگ های بشکه ای و مخروطی کاربرد دارند.
این قفسه ها نسبتاً استحکامی بالا و وزن کمی دارند. جهت کاهش اصطکاک و سایش ممکن است تحت عملیات سخت کاری سطحی نیز قرار گیرند.
در برینگ های بزرگ از نوع ماشینکاری شده آنها استفاده می شود؛ و نیز در مواردی که احتمال تک خوردگی فصلی Season cracking در مورد قفسه های برنجی وجود دارد، از این نوع قفسه استفاده می شود.
محدوده دمای این قفسه ها تا 300ºC است و روغنهای معدنی و مصنوعی بر آنها بی اثر هستند. در صورت وجود رطوبت خطر زنگ زدگی وجود دارد.

قفسه های برنجی Brass Cages

نوع پرس شده این قفسه ها برای بعضی از سریهای کوچک و متوسط برینگها کاربرد دارد. اغلب روانکارها از لحاظ شیمیایی بر آن بی اثر هستند و در دمای بالاتر از 300 ºC نباید استفاده شوند. آمونیاک باعث ترک خوردگی فصلی در این نوع قفسه ها می شود.

این نوع قفسه‌ها برای بیرینگ‌هایی که سرعت بالا دارند و لازم باشد که نیروی داخلی به حداقل برسد استفاده می‌گردند و معمولاً از مواد سبک، مانند فلزات سبک، پلی‌آمید یا رزین‌های فنولیک ساخته می‌شوند.
قفسه‌های یکنواخت پلی‌آمیدی به روش تولید در قالب‌های تزریقی تهیه می‌شوند و ظرفیت تحمل بار به میزان زیادی را دارا می‌باشند. اشکال قفسه‌ها می‌تواند بوسیله تنوع در شکل قالب‌های تزریقی با دقت و سرعت بالا تولید گردد و هزینه تولید را به حداقل کاهش می‌دهد.

قفسه های پلیمری یا فیبری Polymer Cages

قفسه های ویژه ای از جنس پلاستیک های مخصوص، آلیاژهای سبک یا چدنهای مخصوص نیز در بعضی موارد ممکن است تولید شوند.

 

حرف آخر

قفسه ها نقشی اساسی در بیرینگ ها دارند و انتخاب مناسب بیرینگ در طول عمر آن موثر است ، نوع و جنس قفسه ها را نمیتوان درجه بندی کرد و گفت برنجی بهتر است یا فولادی یا فیبری ، هرکدام کاربرد خود را دارند و اگر بیرینگ در جایی اشتباه مورد استفاده قرار گیرد قطعا طول عمر آن کاهش یافته و دچار صدمات احتمالی میگردد.


خرید بلبرینگقیمت بلبرینگقفسه بیرینگقفسه بلبرینگ – قفسه استیل یا فولادی – قفسه برنجی – قفسه پلیمری یا فیبری

 

محمد آبکار

محمد آبکار هستم، برنامه نویس و توسعه دهنده وب، طراح سایت و کارشناس تولید محتوا، بیش از 12 ساله که به این کار مشغولم و علاقه بسیاری به امور طراحی و محتوا دارم. همچنین بیش از 5 ساله که در زمینه قطعات صنعتی از قبیل بلبرینگ و رولبرینگ و یاتاقان و سایر قطعات صنعتی فعالیت دارم. امیدوارم بتونم تجارب خودم رو به خوبی در اختیارتون بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا