آموزش و مقالاتبلبرینگ و رولبرینگمطالب ویژه

بلبرینگ شیار عمیق چیست و چه کاربردی دارد؟ | تپ تیز

قیمت کاربرد و مزایای استفاده از بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق چیست؟

بلبرینگ شیار عمیق، پر مصرف ترین، رایج ترین و کاربردی ترین نوع بلبرینگ است. این بلبرینگ ها دارای اصطکاک و سایش پایین بهینه سازی شده جهت صدای بسیار کم و ناچیز (تقریبا بی صدا)،  بدون لرزش و سرعت چرخش بسیار بالا می باشند. این بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی و محوری را به خوبی تحمل کنند. به آسانی نصب میشوند و نسبت به سایر گونه های بلبرینگ نیازمند نگهداری و تعمیر بسیار کمتری می باشند.

مزایای بلبرینگ شیار عمیق

انواع بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق به طور کلی 4 نوع اند و هرکدام دارای ویژگی هایی کاربردی هستد که به معرفی این 4 مورد می پردازیم:

  • بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه با شکاف های پر کننده
  • بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه – Single row deep groove ball bearings
  • بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه – Double row deep groove ball bearings
  • بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ – Stainless steel deep groove ball bearings

بدیهیست هر کدام از این انواع موارد مصرف و کاربرد های خود را دارند و علتی برای تولید این بلبرینگ ها وجود دارد که به اختصار به معرفی هر نوع ازین بلبرینگ ها میپردازیم.

بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه

بلبرینگ های شیار عمیق یک ردیفه پر مصرف ترین و رایج ترین نوع بلبرینگ شیار عمیق هستند ، این بلبرینگ ها تقریبا در تمام موارد و صنایع کاربرد دارند، این بلبرینگ ها در انواع بدون واشر یا ساده، با واشر پلاستیکی و یا با واشر فلزی در دسترس اند و گاهی با انواع خاص تر نظیر rms و یا ZNR و غیره دیده میشوند که برای مصارفی خاص هستند. در ادامه با واشر های بلبرینگ بیشتر آشنا میشویم.

نوشته های مشابه

موارد مصرف بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه حتی در زندگی روزمره تان با آن سروکار زیادی دارید اما قطعا تا به حال به آن فکر نکردید، به عنوان مثال جارو برقی منزلتان دارای یک بلبرینگ شیار عمیق است که به موتور جاروبرقی کمک میکند تا به راحتی و با سرعتی بیش از 2000 دور در دقیقه بچرخد و عمل مکش را به خوبی انجام دهد، یا در ماشین لباس شوییتان یک بلبرینگ از این نوع وجود دارد که باعث چرخش آن میشود، مصارفی متعدد در لوازم خانگی مانند آبمیوه گیری، چرخ گوشت، مخلوط کن و مواردی بسیار از این دست دارد. به عبارتی هر چیزی که در محیط اطرافتان میچرخد یک بلبرینگ در آن جای دارد و این قطعه است که باعث چرخش آن نیز شده است.

اما بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه مصارف دیگری همچون استفاده در خودرو و قطعات آن نظیر دینام، کولر و فن خودرو و قطعات بسیاری از این دست را دارد. در صنعت کارخانجات و صنایع وابسته آن هم این بلبرینگ موارد بسیار پر مصرفی دارد. برای همین است که میگوییم بلبرینگ شیار عمیق پر کاربرد ترین، و بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه پر مصرف ترین بلبرینگ جهان است.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفهبلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

بلبرینگ های شیار عمیق دو ردیفه زمانی وارد کار میشوند که نوع یک ردیفه آنان دیگر تحمل وزن و فشار های وارده را ندارند و نیازمند یک بلبرینگ قوی تر هستند که بتواند تا دو برابر فشار وارد شده به مدل یک ردیفه را تحمل کند، در اینجا مدل دو ردیفه وارد کار شده و با قدت و ظرفیت تحمل بار های شعاعی و محوری بیشتری میتواند به قطعه مورد نظر کمک شایانی کند. این بلبرینگ دو ردیفه شیار عمیق به لحاظ قطر خارجی، عریض تر از نوع یک ردیفه خود در سری های 62 و 63 نیز هستند، اما تحمل وزن و ظرفیت بار بسیار قابل توجهی دارند.

بلبرینگ های شیار عمیق فقط و فقط به صورت باز یا ساده در دسترس اند و هیچگونه کاسه نمد (واشر) یا محافظی ندارند، پس اگر در قطعه تولیدی تان نیازمند واشر هستید قید بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه را بزنید.

موارد مصرف بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه

این بلبرینگ ها مصارف خاصی دارند، عمده مصرف این بلبرینگ در کشاورزی و صنایع انتقال نیرو است.

بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگبلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ

بلبرینگ شیار عمیق فولادی ضد زنگ هنگامی که در برابر مواردی همچون رطوبت و چندین موارد از این دست قرار گیرد بسیار مقاوم است و در برابر آسیب هایی که به علت ضربه و فشار های مواج به آن وارد میشود خورده نمیشود و استحکام بالایی دارد.

 

بلبرینگ شیار عمیق یک ردیفه با شکاف های پر کنندهبلبرینگ شیار عمیق با شکاف های پر کننده

این بلبرینگ ها یک قطعه پر کننده در هر دو رینگ داخلی و خارجی دارند تا بتوانند تعداد ساچمه های بیشتری را نسبت به نسخه استاندارد بلبرینگ شیار عمیق در خود جای دهند.

بلبرینگ های شکاف پر دارای ظرفیت حمل بار شعاعی بیشتر نسبت به بلبرینگ های بدون شکاف پر دارند، اما ظرفیت حمل بار شعاعی این بلبرینگ ها محدود است. همچنین سرعت این نوع بلبرینگ نسبت به نسخه بدون شکاف پر آن کمتر است و به پر سرعتی آن نسخه نیست.

بلبرینگ های شیار عمیق با شکاف پر شونده در دو نوع ساده یا باز ( بدون واشر ) و پوشش دار در هر دو طرف آن موجود می باشد و میتواند با یا بدون سفت کننده رینگ باشد. نمونه باز یا ساده یا محافظ دار این بلبرینگ ممکن است یک فرو رفتگی در رینگ بیرون خود داشته باشند.

اجزا و ساختار بلبرینگ شیار عمیق

اجزای بلبرینگ شیار عمیق باتوجه به توضیحاتی که در بالا ارائه شد دارای انواع مختلفی است اما در چند مورد اصلی ثابت است و چند نوع فرعیات وجود دارد که متغییر محسوب میشود. اما اجزا تشکیل دهنده بلبرینگ شیار عمیق به شرح زیر است:

  • رینگ داخلی
  • رینگ خارجی
  • ساچمه کروی شکل
  • چنگ یا قفسه ( نگهدارنده ساچمه ها در بین دو رینگ بیرونی و خارجی )

اجزا بلبرینگ شیار عمیق

در انواع غیر ساده این بلبرینگ که نوع واشر دار یا کاسه نمد دار به آن گفته میشود یک یا دو واشر در آن به کار گرفته میشود تا از گرد و غبار یا کثیفی هایی از این دست جلوگیری کند و در امان بماند که این واشر ها جزو اجزا اصلی آن نیستند و در دسته متغییر ها به کار میروند.

پیشنهاد میشود برای آشنایی بیشتر با واشر های بلبرینگ که در بالا به آن اشاره شده این مطلب را مطالعه نمایید.

ساختار بلبرینگ شیار عمیق

ساختار بلبرینگ شیار عمیق به شکلیست که دو رینگ دارای شکافی هستند تا ساچمه ها در آن قرار بگیرند و اصطلاحا در ریس وی آن (Raceway) بخوابند. این ریس وی که به آن مسیر مشخص برای حرکت سریع گفته میشود همان شکافیست که ساچمه ها بر روی آن میخوابند و با امکان چرخش سریع را فراهم میسازند، همچنین این ساچمه ها توسط یک قفسه یا چنگ که نگهدارنده ساچمه ها بین دو رینگ بیرونی و خارجی است ثابت میشوند. به این ساچمه ها میزان مشخصی گریس مخصوص تزریق میشود و سپس بلبرینگ شیار عمیق شما آماده بهره برداری است.

نحوه عملکرد بلبرینگ شیار عمیق

نحوه عملکرد بلبرینگ بستگی به نوع کاربرد و مصرف آن در قطعات مختلف دارد اما به طور کلی عملکرد بلبرینگ شیار عمیق را میتوان چنین بیان نمود که به دو حالت میشود از آن استفاده کرد ، استفاده از شفت برای رینگ داخلی ، استفاده از رینگ بیرونی برای چرخش.

در حالتی که رایج تر است یعنی شفت را که اندازه آن مشخص است و در کاتالوگ بلبرینگ شیار عمیق ذکر شده به عنوان مثال اندازه آن 15 است را در رینگ داخلی به همان اندازه جای داده و این شفت و رینگ داخلی باید به هم کاملا چسبیده باشند و هیچگونه لقی نداشته باشد، ” هرگونه لقی مابین شفت و رینگ داخلی به بلبرینگ آسیب میرساند ، تولید صدا و لرزش ایجاد میکند و مشکل ساز میشود “، سپس بلبرینگ به درستی به وظیفه خود که چرخش است عمل کرده و در هر دو حالت شفت ثابت و یا برینگ ثابت پاسخگو نیاز قطعه می باشد.

مشخصات فنی

مشخصات فنی بلبرینگ شیار عمیق شامل موارد زیر است که بد نیست نگاهی به آن بی اندازیم:

  • اندازه رینگ داخلی (d) – که عدد آن برابر با اندازه قطر شفت است و علامت اختصاری آن d ( دی انگلیسی به حروف کوچک ) می باشد
  • اندازه رینگ بیرونی (D) – که علامت اختصاری آن D ( دی انگلیسی به حروف بزرگ ) می باشد.
  • عرض یا میزان پهنای بلبرینپ (B) – که علامت اختصاری آن B (بی انگلیسی به حروف بزرگ ) می باشد.

در بلبرینگ های شیار عمیق این سه مشخصه تعیین کننده این است که شما باید چه بلبرینگی را خریداری نمایید و ابعاد بلبرینگ است که نشان میدهد چه بلبرینگی باید در چه جایی به کار گرفته شود. البته مشخصات دیگری هم وجود دارد که در کاتالوگ بلبرینگ شیار عمیق ذکر شده اما سه مشخصه اصلی d,D,B هستند که به آن اشاره شد.

حروف و علائم

برخی حروف و علائم بلبرینگ شیار عمیق را نمی دانند و با دیدن آن کمی گیج میشوند که واقعا هم میتواند گیج کننده باشد اما در اینجا به صورت مختصر این موارد را توضیح میدهیم:

  • 2RS – این علامت نشان دهنده دو واشر یا کاسه نمد از جنس پلاستیک فشرده می باشد که در دو طرف بلبرینگ نصب شده است
  • 2Z – این علامت به این معناست که دو عدد واشر فلزی یا کاسه نمد فلزی در دو طرف بلبرینگ شیار عمیق به کار گرفته شده است.
  • C3 – علامت حرف C که شامل C1 تا C6 میشود نشان دهنده میزان شفافیت داخل رینگ بیرونی است که میزان لقی محوری را نمایش میدهد، این میزان لقی هرچقدر بالاتر باشد میزان چرخش و سرعت بلبرینگ نیز بیشتر میشود، اما لقی آن هم بیشتر میشود.
    علامت C3 رایج ترین نوع از این حروف C است که در ایران به آن اصطلاحا دور بالا نیز میگویند. به عنوان مثال بلبرینگ 6202 2RS C3 یک بلبرینگ 6202 با دو واشر پلاستیکی و دور بالا (سرعت بیشتر به خاطر لقی محوری) نیز می باشد.
  • TN – این علامت نشانگر چنگ با قفسه فیبری نیز می باشد، این نوع قفسه باعث ایجاد اصطکاک کمتر و سرعت و نرمی بیشتر میشود و تولید صدا را به حداقل میرساند اما به علت همین نرمی این بلبرینگ بسیار شکننده و حساس است و نباید در جایی نصب گردد که زیاد تکان بخورد چرا که با تکان های شدید حین چرخش بلبرینگ آسیب دیده و خورد میشود پس فقط باید در مواردی که ثابت است نصب گردد.
  • E – این علامت در بلبرینگ شیار عمیق نشان دهنده این است که ساچمه های این بلبرینگ تقویت شده و اندازه ساچمه های آن بزرگ تر از حالت نرمال آن است.
  • N – علامت ان به این معنیست که بلبرینگ دارای یک جای خار در رینگ بیرونی است.
  • NR – علامت NR در بلبرینگ نشان دهنده این است که هم جای خار و هم خود خار در رینگ بیرونی بلبرینگ وجود دارند.
  • ZN – نشان میدهد که در رو به روی جای خار یک واشر فلزی وجود دارد.
  • ZNR – به این معناست که یک کاسه نمد فلزی در قسمت رو به روی جای خار و خود خار وجود دارد.
  • P6 – این علامت نشان میدهد که بلبرینگ دارای کیفیت بسیار بالایی است، گواهی نامه ایزو کلاس ها و سطوح متنوعی دارد که این علامت به سطح 6 این گواهینامه اشاره میکند، یعنی دقت ابعادی بسیار بالا و سرعت گردش خوب.

کاتالوگ آنلاین بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق دارای یک کاتالوگ هستند که کلیه شماره های آن همگی بلبرینگ های سری 6 هزار نیز می باشند ( عدد شروع کننده کد فنی آن ها 6  است ) در آن لیست شده و کلیه ابعاد و سایر موارد فنی نظیر میزان سرعت در روغن و میزان سرعت در گریس و یا فواصل بین رینگ داخلی و بیرونی و قفسه و ساچمه ها و کلیه موارد در آن درج شده است، به این اطلاعات جمع آوری شده کاتالوگ میگویند و این اطلاعات در قالب فایل PDF از همین جا قابل دانلود است.

همچنین یک نسخه از این اطلاعات به صورت کاتالوگ آنلاین بلبرینگ شیار عمیق در فروشگاه اینترنتی تپ تیز موجود می باشد که با مراجعه به آن میتوانید بلبرینگ مورد نظرتان را با توجه به ابعاد آن بیابید (چنانچه کد فنی آن را نمیدانید) و یا بالعکس چنانچه کد فنی مورد نظرتان را می دانید و به دنبال ابعاد آن هستید به راحتی و از طریق کاتالوگ آنلاین بلبرینگ تپ تیز به آن دست یافته و در صورت تمایل آن را خریداری نمایید.

کد فنی بلبرینگ شیار عمیق

تصور کنید یک بلبرینگ دارای ابعاد 11*35*15 است، و شما کولیس (خطکش مخصوص اندازه گیری قطر ) ندارید که بخاهید ابعاد دقیقی از آن بگیرید و میخواهید همین بلبرینگ را خریداری نمایید! چه میکنید؟ به مغازه میروید و میگویید یک بلبرینگ 11*35*15 (در صورت وجود کولیس) به من بدهید! و یا باید بلبرینگ تان را به فروشنده دهید تا روی سایر بلبرینگ های خود بگذارد و آنکه به ظاهر با بلبرینگ شما مساوی بود را به شما بدهد. هر دو این کار سخت و نشدنی اند چرا که در بلبرینگ گاها ابعادی میلیمتری و اعشاری وجود دارد که حتی با وجود کولیس ممکن است دقیق نباشد.

بر همین اساس شرکت های بزرگ بلبرینگ جهان به یک کاتالوگ واحد رسیدند و به اجماع بلبرینگ ها را نام گذاری کردند. البته چند نوع نامگذاری شد که به عنوان مثال در نامگذاری، بلبرینگ های روسی کد های فنی کاملا متفاوتی با سایر برند ها دارند ولی در اجماع و آنچه به طور کلی جا افتاد یک زبان واحد درباره بلبرینگ ها بود و نتیجه این شد که همه بلبرینگ ها دارای یک کد فنی واحد و مشخص باشند.

به عنوان مثال نام بلبرینگ با ابعاد 11*35*15 شد 6202 و در تمام موارد و هرجای دنیا که برای خرید یک بلبرینگ 6202 مراجعه کنید میتوانید با نام بردن این کد فنی اخصاصی بلبرینگ خود را که دارای ابعاد 11*35*15 نیز می باشد به راحتی خریداری نمایید.

این کد های فنی در ناحیه کناری رینگ های داخلی یا خارجی درج شده اند و به شما برای خریدی آسان کمک خواهند کرد. همچنین این نامگذاری ها باعث میشود که هیچگونه خطا یا ایرادی چه از سمت فروشنده بلبرینگ و چه از سمت خریدار آن بوجود نیاید.

خصوصیات بلبرینگ شیار عمیق

از جمله خصوصیات بلبرینگ شیار عمیق سرعت بالاست ، همانطور که در بالای همین مطلب به آن اشاره شد بلبرینگ های شیار عمیق جنبه مصرفی عمومی دارند، و از خصوصیات کلیدی زیر برخوردارند:

  • سرعت چرخش بالا
  • صدای کم در حد صفر
  • لرزش بسیار کم در حد صفر
  • قابلیت چرخش در دو محور راست و چپ
  • ظرفیت تحمل بار های شعاعی و محوری
  • نصب آسان و استفاده راحت
  • نیاز بسیار کم به نگهداری و تعمیر

مزایای استفاده از بلبرینگ شیار عمیق

چرا باید از بلبرینگ شیار عمیق استفاده کرد و به سراغ سایر انواع بلبرینگ نرفت؟ این سوالیست که در ذهن شما ممکن است بوجود آمده باشد، ما در این مطلب سعی نمودیم تا با تمام زوایای بلبرینگ شیار عمیق را برایتان شرح دهیم. اما اینگونه پاسختان را میدهیم:

چرا باید از بلبرینگ شیار عمیق استفاده کرد؟

  1. اگر به سرعت بالا نیاز دارید
  2. اگر نمیخاهید به صورت مداوم و دوره ای آن را بررسی و چکاپ کنید یا تعمیر کنید
  3. اگر میزان ظرفیت تحمل بار وارد شده به قطعه تان چندان بالا نیست (تحمل وزن شیار عمیق خیلی بالا نیست)
  4. اگر عدم تولید صدا و لرزش برایتان مهم است

امیدواریم تا توانسته باشیم به خوبی موارد و نکات کلیدی بلبرینگ های شیار عمیق را برایتان شرح داده باشیم.

محمد آبکار

محمد آبکار هستم، برنامه نویس و توسعه دهنده وب، طراح سایت و کارشناس تولید محتوا، بیش از 12 ساله که به این کار مشغولم و علاقه بسیاری به امور طراحی و محتوا دارم. همچنین بیش از 5 ساله که در زمینه قطعات صنعتی از قبیل بلبرینگ و رولبرینگ و یاتاقان و سایر قطعات صنعتی فعالیت دارم. امیدوارم بتونم تجارب خودم رو به خوبی در اختیارتون بزارم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا