آموزش و مقالاتدسته‌بندی نشدهروغن موتورصنعت

اشتباهات رایج در مورد روغن موتور خودرو

در این مطلب به اشتباهاتی که همیشه در مورد روغن موتور خودرو وجود دارد می پردازیم.

اشتباهات رایج در مورد روغن موتور خودرو

1 – معمولا خودروسازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه میکنند، مثل اِلف، شِل، اسو، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرارداد با خودروساز نیز در گوشه شیشه عقب نصب میشود.

مردم میگویند اگر هم نخواستی دقیقا همان روغن را بریزی، بهتر است روغنی از همان برند را با خواص بهتر انتخاب کنی. واقعیت این است که روغن با کیفیت و خواص همان روغن توصیه شده میتوانید یک از هر برند معتبری را انتخاب کنید و داخل موتور بریزید. الزامی به استفاده از برندهای خارجی توصیه شده توسط خودروساز وجود ندارد.

2 – آیا میتوان دو روغن موتور را با هم مخلوط و استفاده کرد؟ اگر قصد چنین کاری دارید، حتما باید به ویژگی های اعلام شده برای روغن که توسط خودروساز توصیه میشود توجه کنید.
مواردی مثل افزودنی ها و نیز گرانروی روغن توصیه شده، باید حتما مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که خواص دو روغن ترکیبی کاملا مشابه باشد، این کار مانعی ندارد؛ در غیر این صورت، موتور آسیب می بیند.

3 – می گویند بعد از دوره گارانتی نیازی به رعایت توصیه های خودروساز در مورد روغن و استفاده از روغن باکیفیت بالا وجود ندارد! این امر واقعیت ندارد؛ عمر ماشین شما دو تا سه برابر عمر دوره گارانتی است.
پیشرانه خودرو همواره نیازمند روغن باکیفیت و استاندارد و ترجیحا توصیه شده توسط خودروساز است. این حرف ها را نشنیده بگیرید و به کار خودتان ادامه دهید!

4 – می گویند، استفاده از روغن باکیفیت در موتور خودرویی که چندسالی از عمرش گذشته، سبب چکه کردن و نشت روغن میشود. این حرف ها را باور نکنید و از روغن باکیفیت استفاده کنید.
اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر، نشت روغن دیدید، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی برخی قطعات است؛ آنها را تعویض کنید.

5 – می گویند، اگر از برند توصیه شده توسط خودروساز استفاده نکنی، گارانتی خودرو باطل میشود! این مساله صحت ندارد؛ خودروسازان فقط از مالکان میخواهند از روغن با استاندارد و مشخصات خاصی استفاده کنند نه برند خاصی. برندها توسط خودروساز فقط توصیه میشوند و نه بیش تر.
اصلا ممکن است آن برند در دوره گارانتی خودروی شما دیگر وجود خارجی نداشته باشد. در عین حال حواستان باشد، اگر از برند دیگری استفاده کردید حتما استاندارد و مشخصات روغن توصیه شده توسط خودروساز را داشته باشد وگرنه گارانتی بی گارانتی!

می گویند روغن سنتتیک فقط مال این ماشین جدیدهاست! اصلا اینطور نیست. شاید بعضی ها فکر میکنند خیلی دهان پرکن است؛ حتی اگر خودروی کلمه سنتتیک با خواص و قدیمی دارید، برای استفاده از روغن سنتتیک استاندارد توصیه شده توسط خودروساز تردید نکنید، اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روغن های جدید به خاطر خاصیت پاک‌کنندگی بالای موتور، ممکن است.
برخی از منافذ پیشرانه کنند و به همین خاطر احتمال بروز خودروتان را بشویند و پاک نشت از موتور وجود خواهد داشت. در این صورت به جای اکتفا به آلودگیها و جرم هایی که جلوی نشت را میگرفتند، باید برای رفع آن اقدام اساسی بکنید.

7 – میگویند، اگر روغن سیاه شد باید تعویض شود. حقیقت این است که سیاهی روغن به دلیل گرفتن دوده و آلودگی اجزای موتور به خودش است. این امر اصال به معنای از بین رفتن خواص روغن موتور نیست. چه بسا اگر رنگ روغنی بعد از عمر طوالنی هنوز روشن مانده، به معنای مناسب نبودن آن است.

8 – میگویند، اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی، بهتر کار میکند. این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسرهای بعدی شود. ممکن است روغن از سرسیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید بشود. روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد استفاده شود.

9 – میگویند اگر مشکلی وجود ندارد، پس نیاز به استفاده از روغن بهتر و باکیفیت هم نیست! خب، حالا چه نتیجه ای از این روغن کم کیفیت و توصیه غلط میگیریم؟
این که برویم از یک بگوییم چون دندان درد نداری، لازم نیست پیش دندان پزشک ارزانتر استفاده کنیم؟
هرگز این کار را نکنید. مثل این است که بروی! استفاده از روغن کم کیفیت، به تدریج باعث آسیب دیدن موتور میشود.
اگر بگذارید زمان بگذرد، متوجه می شوید که چه خسارت هایی به موتور وارد شده است، ضمن این که در همین مدت، عملکرد پیشرانه تحت تاثیر قرار میگیرد. حداکثر حفاظت از موتور فقط با استفاده از روغن باکیفیت و استاندارد که مشخصات فنی آن توسط خودروساز توصیه شده حاصل میشود.

10 – میگویند، همه روغن ها مثل هم هستند! مگر روغن کارش چیست؟ روان کاری است دیگر! خیر. این صحیح نیست. بعضی افزودنی ها به روغن موتور، عملکرد بهتر موتور را سبب می شوند. مقاومت در برابر گرما در بعضی انواع روغن ها بسیار بالاست و برای سوپرکارها حتما باید از روغن هایی با خواص منحصربه فرد استفاده شود.
توصیه خودروساز برای استفاده از نوع خاصی از روغن موتور را حتما جدی بگیرید؛ مثال در خودروهای جدید نمی توان از روغن های قدیمی (معدنی) استفاده کرد.

اشتباهات رایج در مورد روغن موتور خودرو

11 – میگویند روغنی بخر که برچسب صرفه جویی در مصرف Energy یا انرژی داشته باشد. در حقیقت، واژه Conserving- کاهنده مصرف انرژی توسط موسسه نفت آمریکا (API) ساخته روغن در مقایسه با روغن مرجع یا شده تا نشان دهد که یک معنای شاخص مقایسه، چقدر عملکرد بهتری دارد. این واژه یک خاص دارد و به معنای کامل بودن روغن و مناسب بودن آن برای هر خودرویی نیست.

12 – می گویند موتور کوچک‌تر داغ تر است؛ پس روغن خاص میخواهد! لزوما این طور نیست. به این حرف ها توجه نکنید، بلکه توصیه ها و راهنمایی های خودروساز از هر چیزی مهمتر است. البته شرایط آب و هوایی، دمای محیط، تجهیزات اضافی و وزن خودرو می توانند روی عملکرد آن تاثیر بگذارند، پس باید در نظر گرفته شوند.

13 – می گویند بهترین روغن برای موتورهای کم حجم آن است 10 باشد؛ پس همان را مصرف کنید. 20 یا W40 که W50 واقعیت این است که این درجه روغن برای مناطق سردسیر یا 5 مناسب نیست. در دماهای بسیار پایین باید از روغن W30 استفاده شود. باز هم در این مورد لازم است توصیه های 5 W40 سازنده خودرو را در نظر بگیریم

14 – گفته میشود که هر وقت خواستی، می توانی به جای از روغن های پایه نفتی استفاده کنی. مدت هاست روغن سنتتیک که استانداردهای روغن موتور تغییر کرده و بسیاری از روغن ها هستند. مثل همیشه ترکیبی از روغن های پایه نفتی و سنتتیک توصیه این است که به دفترچه ماشین مراجعه کنید نه گفته های دیگران.

15 – میگویند، افزودنی های جادویی بخر و به روغن اضافه کنید تا عملکرد بهتری را برای موتور رقم بزنند، اما لازم است بدانید کلماتی مثل »شگفت انگیز« که روی بعضی افزودنی ها می نویسند، بیشتر تبلیغات است. اگر شیمی بخوانید و افزودنی ها را بشناسید بهتر است تا این که به کلماتی مثل »معجزه گر« و »شگفت انگیز« اتکا کنید.
پیش از خرید مواد افزودنی اطمینان حاصل کنید که با فرمول روغن شما (که دارای افزودنی هایی است) سازگاری داشته باشد. برای افزودن طول عمر روغن، هر افزودنی نمی توان به روغن موتور اضافه کرد.

16 – اگر سیاه شدن روغن علامت بدی نیست، پس روغنی که سیاه نشده هنوز میتواند کار کند. خیر. روغن موتور عمر خاصی دارد. میزان پیمایش خودرو، فشار موتور و گرمای محیط، عوامل اصلی تاثیرگذار بر عمر روغن هستند. روغن موتور را به موقع و طبق زمان بندی تعویض کنید، رنگ روغن دلیل محکمی برای تعویض آن نیست.

17 – اگر می خواهید به سفر طولانی بروید حتما روغن موتور را بررسی کنید و مطمئن شوید برای کل سفر مشکلی پیش نخواهد آمد، اما لازم نیست حتما پیش از سفر، روغن را عوض کنید.
هفته راستی یادتان باشد، بررسی و تعویض احتمالی روغن را یک قبل از سفر انجام دهید، نه درست پیش از حرکت؛ به این ترتیب، اشتباهی کرده باشد که نیازمند تعمیرات باشد (مثال اگر مکانیک پیچ کارتر را دنده به دنده بسته و باعث روغ نریزی شده باشد)، به موقع متوجه می شوید و رفع اشکال می کنید.

18 – میگویند همه روغن ها لجن میسازند. این صحت ندارد. لجن معمولا از روغن اکسیدشده و سایر آلودگی های موتور که جذب روغن می شوند، تولید میشود. بیشتر اوقات، روغن های بی کیفیت باعث تولید لجن میشوند، بنابراین از روغن های با کیفیت بالا استفاده کنید که می توانند آلودگی های موتور را به خوبی در خود بگیرند و تبدیل به لجن هم نشوند.

19 – شایع شده است که روغن های پارافینی بیشتر لجن می سازند. این شایعه به خاطر شباهت حالت مومی لجن به مومی بودنِ پارافین رواج یافته است، در حالی که بسیاری از روغن های خوبِ امروزی پارافین دارند. پارافین به روغن های پایه نفتی، ثبات، کارایی و طول عمر می بخشد.

20 – می گویند، روغن های مخصوص فشار بالا بهترند. بد نیست بدانید که رابطه مستقیمی میان فشار روغن و گرانروی وجود دارد. این دو شاخص می توانند در شرایط مختلف رانندگی تغییر کرده و عملکرد موتور را نیز تغییر دهند. در این جا هم عامل اصلی برای انتخاب روغن موتور باید توصیه های خودروساز باشد نه حرف مردم!

 

برای خرید روغن موتور خودرو اینجا کلیک کنید


تپ تیز – فروشگاه اینترنتی تپ تیزمجله اینترنتی تپ تیز – روغن موتور خودرو – خرید اینترنتی روغن موتور – فروشگاه اینترنتی کالای صنعتی – اشتباهات رایج در مورد روغن موتور خودرو

نوید آبکار

نوید آبکار هستم ، کارشناس تولید محتوا تپ تیز ، 5 سال است که در این حوزه فعال هستم و علاقه زیادی به مطالب حوزه دیجیتال و صنعت دارم که همواره باعث شده هرگز از این مورد دلسرد نشم و با اشتیاق زیادی کارم رو ادامه بدم تا بتونم در این زمینه به ایده آل هام برسم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا