بررسی موبایلاخبار فناوریبررسیفناوری
موضوعات داغ

نقد و بررسی کامل گوشی اوپو فایند X5

همه چیز درباره تلفن هوشمند Oppo Find X5

نقد و بررسی کامل گوشی اوپو فایند X5 : جدیدترین و قوی ترین پرچمدار اوپو که در چین عرضه شده بود اکنون در حال عرضه جهانی است. درست مثل سال پیش ، تفاوت بین نسخه پرو و معمولی چندان زیاد نیست، برای همین اوپو برای برخی از قابلیت های بسیار ویژه نسخه پرو قیمتی بیشتر را بر روی آن گذاشته و ما در بخش بررسی موبایل مجله اینترنتی تپ تیز به طور کلی گوشی موبایل اوپو فایند X5 را بررسی کردیم. آخرین اخبار فناوری را در مجله تپ تیز دنبال کنید.

به عنوان مثال، دوربین ها و ویژگی های دوربین مدل معمولی گوشی اوپو X5 مشابه همان نسخه پرو هستند و نسخه پرو در مواردی همچون OIS  ( تکنولوژی تثبیت کننده ثبت تصاویر و ضبط ویدئو ) که در دوربین اصلی قرار دارد متفاوت است. دو دوربین پشتی دیگر و همینطور دوربین جلو یا سلفی در هر دو نسخه پرو و معمولی همسان هستند و تفاوتی ندارند. ظرفیت باتری نسخه پرو به میزان خیلی کمی ( 200 میلی آمپر ) بیشتر از نسخه معمولی است، نسخه پرو از شارژ بیسیم سریع تری پشتیبانی میکند و پردازنده آن آخرین مدل از پردازنده های قدرتمند اسنپ دراگون ( نسل اول اسنپ دراگون 8 ) میباشد که در نسخه معمولی پردازنده قدرتمند اسنپ دراگون 888 است.

اوپو فایند X5 در نگاه کلی

  • بدنه:
    ابعاد 160.3×72.6×8.7mm
    وزن 196گرم
    محافظ صفحه نمایش: گوریا گلس ویکتوس (Gorilla Glass Victus)
    پشت گوشی: شیشه مشکی با فریم آلومینیومی.
  • صفحه نمایش:
    اندازه صفخه نمایش: 6.55 اینچ، 1 میلیارد رنگ 120 هرتز، پشتیبانی از HDR10+
    رزولوشن تصویر 2400x1080px
    نسبت تصویر 20:9 402ppi
  • پردازنده یا چیپست:
    پردازنده: Qualcomm SM8350 Snapdragon 888 5G (5 nm)
    تعداد هسته: 8 هسته
    مشخصات هسته های پردازنده: 1×2.84 GHz Kryo 680 & 3×2.42 GHz Kryo 680 & 4×1.80 GHz Kryo 680
    پردازنده گرافیکی: Adreno 660

  • رم ( حافظه اصلی ):
    میزان رم در مدل 128 گیگابایتی: 8GB
    میزان رم در مدل 256 گیگابایتی: 8GB
    میزان رم در مدل 256 گیگابایتی: 12GB
  • سیستم عامل / واسط کاربری:
    نسخه اندروید: 12
    واسط کاربری: ColorOS 12.1
  • دوربین پشت:
    دوربین اصلی: عریض، 50 مگاپیکسل، دیافراگم 1.8 دریچه لنز 24میلی متری سایر مشخصات دوربین اصلی: 1/1.56″, 1.0µm, multi-directional PDAF, OIS
    دوربین تله فوتو: 13 مگاپیکسل ، دیافراگم 1.4 با لنز 52 میلیمتری ، و سایر مشخصات دوربین تله فوتو: 1/3.4″, 2x optical zoom, PDAF
    دوربین فوق عریض: 50 مگاپیکسل با دیافراگم 2.2 و لنز 15 میلی متری با زاویه 110 درجه ای. سایر مشخصات: 1/1.56″, 1.0µm, multi-directional PDAF
  • دوربین جلو یا سلفی:
    یک عدد دوربین 32 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم 2.4 و لنز 25 میلی متری عریض
  • فیلمبرداری:
    فیلمبرداری در دوربین پشت: کیفیت تصویر 4K با پشتیبانی 30/60 فریم بر ثانیه و کیفیت تصویر 1080 HD با پشتیبانی 30/60/240 فریم بر ثانیه، پشتیبانی از ویدئو 10 بیتی، تکنولوژی HDR و gyro-EIS
    فیلمبرداری در دوربین جلو: کیفیت تصویر 1080 HD با پشتبانی از 30 فریم بر ثانیه، به همراه تکنولوژی های gyro-EIS
  • باتری:
    ظرفیت باتری: 4800mAh میلی آمپر
    ویژگی ها: پشتیبانی از شارژ فوق سریع 80W واتی ( 100 درصد شارژ در 20 دقیقه ) ، شارژ بی سیم سریع 30W واتی شارژ معکوس 10W واتی
  • سایر ویژگی ها:
    اثر انگشت: زیر صفحه نمایش، نوری
    پشتیبانی از NFC
    پشتیبانی از 5G

یکی از نکات دیگری که میتوان به آن پرداخت، صفحه نمایش غیر LTPO است که بر روی این دو برادار X5 بکار گرفته شده، هر دو از یک میزان روشنایی و یک عمق رنگی بهره میبرند و میزان Refresh Rate بسیار پایین و مناسبی دارند، همچنین قادرند تا تصاویر را به صورت HDR به نمایش بگذارند که رنگ ها را تازه و زیباتر نشان میدهد. در عمل، شما تفاوت چندانی در دو نسخه اوپو فایند X5 و اوپو فایند X5 پرو در عکاسی، فیلم برداری و صفحه نمایش نمیبینید اما نکته عجیب این است که سال پیش گوشی اوپو فایند X3 دارای نمایشگر LTPO بود که این یعنی نسخه جدید و X5 اوپو در این زمینه پسرفت داشته است.

مشخصات گوشی اوپو فایند X5
مشخصات گوشی اوپو فایند X5

با نگاهی که به این تلفن هوشمند انداختیم میشه گفت فایند X5 یک گوشی بالا رده و پرچم دار واقعی هست. این گوشی تمام امکانات یک گوشی پرچم دار رو داره چه از لحاظ دوربین که توسط شرکت بزرگ و قدیمی هسل بلاد Hasselblad  ساخته شده و شرکت ماری سیلیکون که مسئولیت پردازشگر تصویر رو در این دوربین ها به عهده داشته و چه از نظر قدرت پردازنده ها که از پردازنده موبایل اسنپ دراگون 888 در این گوشی استفاده شده، از نظر قدرت باتری و انواع شارژ سریع بی سیم و کابلی نیز در میان بالا رده ها حرف هایی برای گفتن دارد.

بله درسته، اوپو X5 داره از پردازنده قدیمی تر 888 SoC استفاده میکنه ولی این چیزی نیست که برای اکثر کاربران گوشی موبایل به چشم بیاد، چرا که فقط یک ورژن بعد از این پردازشگر اومده ، که البته این هم در مدل پرو لحاظ شده و مدل پرو پردازشگر نسل اول از سری 8 اسنپدراگون رو داره.

نوشته های مشابه

خب تا اینجا شاهد بررسی کلی از گوشی هوشمند و پرچمدار شرکت اوپو یعنی فایند X5 بودیم، اگر تمایل دارید تا بیشتر از این گوشی قدرتمند بدونید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آنباکسینگ گوشی اوپو فایند X5

گوشی اوپو فایند x5 (1)
گوشی اوپو فایند x5 (1)

در نگاه اول جعبه بزرگ بنظر میرسد اما با توجه به وسایلی که داخل گوشی هست، این امر طبیعیست، مثل همه گوشی های هوشمند در جعبه گوشی و وسایل آن وجود دارد که به ترتیب: تلفن همراه، یک قاب نرم سیلیکونی برای محافظت از پشت دستگاه، شارژر 80 واتی قدرتمند، کابل شارژر، تبدیل usb-a به usb-c نیز قرار دارد.
داخل جعبه گوشی فایند X5 هندزفری وجود ندارد و آن را باید خودتان تهیه کنید.

طراحی و ساخت اوپو فایند X5

اوپو همچنان در ساخت این گوشی مثل گوشی قبلی خود (X3) از لبه‌های دور گرد استفاده کرده و خبری از فریم لبه صاف و تیز نیست، دوربین سلفی به صورت حفره در بالا و سمت چپ قرار دارد، گوشی به شکل خوبی در دست قرار می‌گیرد و ظاهر نرمال و حس خوبی به آدم می‌دهد.
دوربین پشتی اما تغییر کرده، بر خلاف نسخه‌های قبلی که بخش دوربین به صورت مربعی یا مستطیلی از بدنه پشتی جدا شده بود اینجا به صورت شکل یک لکه یا شکل غیر هندسی با لبه‌های نرم و گرد قرار گرفته.

طراحی و ساخت گوشی فایند X5
طراحی و ساخت گوشی فایند X5

گلس پشتی اوپو فایند X5، مات و نرم است، کمی لغزنده است، رد انگشتان روی بدنه نمی‌ماند، و حس بسیار خوبی را با لمس بدنه به شما منتقل می‌کند. بدنه اوپو X5 خیلی نرم و انگار که نرم ابریشمی است، برای همین سخته که بخایم جنسش رو حدس بزنیم. اثر انگشتان روی بدنه دیده نمی‌شود و ردی از خود به جای نمی‌گذارند، البته ما داریم در مورد رنگ مشکی این گوشی حرف می‌زنیم که مورد تست قرار گرفته، ممکنه سایر رنگ‌ها متفاوت باشه، همین‌طور میشه گفت رنگ سفید هم به همین شکله.

از دیگر نکاتی که در بخش طراحی و بدنه می‌توان به آن اشاره کرد این است که هیچ برجستگی نامتوازن یا ناخوشایندی متوجه شما و دستتان نیست، بدنه پشتی به خوبی تا فریم دور گوشی نرم، خوش دست و بدون هیچ گونه برجستگی است، گلس جلو نیز به همین شکل صاف و به خوبی به سمت لبه‌های فریم خم شده و حس می‌کنید که بسیار نازک است، همین‌طور لبه‌های بالایی و پایینی گوشی X5 به خوبی انحنا دارند، در حالی که فریم و لبه‌ها از هم متفاوت به نظر می‌رسند. خب ما قبلاً گوشی‌های نازک‌تر و باریک‌تر از این هم دیدیم اما میزان باریکی این گوشی‌ام بسیار خوب است و این امر چندان به چشم نمی‌آید.

پشت گوشی اوپو فایند ایکس 5
پشت گوشی اوپو فایند ایکس 5

خب اگر بخایم به گوشه‌ها نگاه کنیم، در قسمت گوشه بالای گوشی می‌توان سنسورها و آنتن رو در کنار اسپیکر دید، دکمه پاور و قفل گوشی در سمت راست، دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا یا همان ولوم، در سمت چپ دیده می‌شوند و در پایین گوشی می‌توان سوکت شارژر را دید.
نکته جالب درباره این گوشی، قرار گرفتن اسلات سیم کارت که قابلیت دو سیم کارت همزمان را دارد، بخش پایین گوشی در کنار اسپیکر و سوکت شارژر است.

گوشی اوپو فایند X5
گوشی اوپو فایند X5

اوپو می‌گوید در ساخت این گوشی کاری کرده که اثر انگشتان بر روی فریم فلزی دور گوشی نمی‌افتد اما نمی‌شود این را تأیید کرد چون این فریم فلزی است و اگر دقت کنید می‌تواند نقاطی از اثر انگشتان را ببینید.

از دیگر نکات مثبت گوشی اوپو فایند X5 می‌توان به آنتن 360 درجه و هوشمند ورژن 3 این گوشی در نظر گرفت، با توجه به طراحی نرم افزاری و سخت افزاری این ویژگی، دیگر مهم نیست گوشی را چپه یا راسته بگیرید، در هر صورت خود این گوشی بهترین آنتن رو پیدا میکنه و اتصال رو برقرار می کنه.

اوپو find X5
اوپو find X5

گوشی همه چیز تمام! فایند X5 طراحی و ساخت یکنواختی دارد، کیفیت متریال بسیار بالایی دارد و در آن از بهترین تجهیزات با جنس بسیار خوب به کار گرفته شده مثل بدنه بسیار با کیفیت آن، محافظ صفحه قدرتمند گوریلا گلس ویکتوس ( Gorilla Glass Victus ).
بدنه پشتی درسته که سرامیک یا چرم نیست اما شیشه فشرده و سخت کاری شده حس خوبی را القا می‌کند. میشه گفت وزن این گوشی 196 گرم حس می‌شود و ابعاد گوشی، صفحه نمایش 6.55 اینچی که دارد باعث می‌شود باز هم خوش دست باشد و بزرگ دیده نشود. قطر گوشی 8.7 میلیمتر است که خیلی باریک است اما از این باریک‌تر هم گوشی در بازار وجود دارد. وزن 196 گرمی این گوشی پرچمدار، بسیار نمایانگر یک گوشی با کلاس و سطح بالاست.

  • جهت مشاهده تصاویر در ابعاد بزرگ روی تصویر کلیک کنید.

 

گوشی موبایل فایند X5
گوشی موبایل فایند X5

تست و بررسی دقیق صفحه نمایش، باطری، سرعت شارژ و اسپیکر ها

حتی با اینکه نسخه معمولی اوپو فایند X5 صفحه نمایش LTPO2 نداره مثل نسخه پرو، صفحه نمایش OLED که برای این نسخه معمولی استفاده شده هم سرو صدای زیادی کرده، صفحه نمایش 1080×2400 پیکسلی در ابعاد 6.55 اینچی و پشتیبانی از HDR10+ پلاس، عمق رنگ 10 بیت، 120Hz رفرش ریت (Refresh Rate) با میزان روشنایی بسیار بالا نشان دهنده یک صفحه نمایش فوق العاده و مناسب هرگونه استفاده از جمله بازی‌های حرفه‌ای است.

گوشی اوپو فایند X5

عمر باتری اوپو فایند X5

گوشی اوپو فایند X5 دارای یک باتری قابل توجه 4800mAh میلی آمپری است، در کنار این باتری امکاناتی همچون شارژ سریع 80 واتی، شارژ سریع به یسیم قرار دارد. هرچند که ظرفیت واقعی باتری کمتر به نظر می‌رسد اما با همه این‌ها این گوشی تقریباً در تمام تست‌ها عالی عمل کرده و نمره بالایی گرفته است، معمولاً پوشی‌های پرچمدار عمر باتری کمتری دارند باتوجه به انرژی بیشتری که برای اجرای برنامه‌ها صرف می‌کنند اما گوشی فایند X5 بسیار در این زمینه خوب عمل کرده.

اوپو X5 نمره کل 108 ساعتی رو دریافت کرده که بسیار قابل احترام و تحسین برانگیزه. با توجه به تست ها که در تصویر بالا هم اشاره میکنید،طول عمر باتری در حالت وب گردی در حالت تماس 26:08h ساعت، در حالت وب گردی 15:06 ساعت و در حالت پخش ویدئو 20:05 ساعت مداوم است.

مقایسه باتری اوپو فایند X5

به هر حال باتری گوشی فایند X5 بهترین طول عمر باتری را در میان پرچمداران مطرح از قبیل آیفون 13PRO و Galaxy S22 و … دارد و فقط از گوشی Realme GT2 یک پله پایین تر است. شاید به این دلیل که GT2 ریلمی یک نسل جدیدتر از پردازنده اسنپدراگون یعنی نسل یک سری 8 را استفاده میکند.

سرعت شارژ گوشی فایند X5

گوشی اوپو فایند X5 معمولی از همان شارژر 80W SuperVOOC فوق سریع استفاده می‌کند که مدل پرو و گران قیمت این خانواده داراست، اما ظرفیت کمتر نسب به نسخه پرو یعنی ظرفیت 4800 میلی آمپری نسبت باعث سریع‌تر شارژ شدن مسخه معمولی شده. اما نکته اینجا نیست، اینطور که معلوم شده دقت شارژ در فایند X5 بسیار متفاوت است، این گوشی در عرض 30 دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود اما در دو دقیقه پایانی سرعت شارژ کاهش میابد! البته این دو دقیقه واقعاً چیز مهمی نیست و شاید بنا بر سیاست اوپو است.

سرعت شارژ گوشی اوپو فایند x5 سرعت شارژ گوشی اوپو فایند x5

با همه اینهایی که گفته شد، گوشی فایند X5 یکی از سریع‌ترین شارژهای بازار موبایل جهان را دارد، و به ندرت در تست‌ها از رقیبان خود شکست خورده است. چه فرقی میکنه که دو دیقه پایانی شارژ بیشتر از بقیه باشه؟ هیچ فرقی نمیکنه چرا که در بحث نصیحت‌هایی که برای شارژ و مدت زمان و ظرفیت شارژ گوشی گفته می‌شود که همیشه بین 30 درصد تا 95 درصد شارژ گوشی خود را نگه دارید، نه بگذارید 100 شود نه بگذارید زیر 15 بیاید.

بررسی نرم افزار و عملکرد گوشی فایند X5

واسط کاربری گوشی اوپو فایند x5

واسط کاربری ColorOS 12.1 بر روی اندروید 12

واسط کاربری فایند X5 واسط کاربری فایند X5 واسط کاربری فایند X5 واسط کاربری فایند X5

بد نیست بدونید که این بار اولیه که از واسط کاربری جدید اوپو یعنی ColorOS 12 بر روی اندروید 12 رونمایی میشه. گوشی اوپو فایند N تقریبا به همین شکل بود اما اون گوشی روی سیستم عامل اندروید 11 بود. البته هنوز واسط کاربری جدید راحت، آسان و کاربردی به نظر میاد.

جالبه بدونید این واسط کاربری در واسط کاربری گوشی های ریلمی UI 3.0 هم به همین شکله، چه به لحاظ آیکون و دکمه های کشیدنی و ظاهر کلی منو ها و تنظیمات. تقریبا اکثر ویژگی های اون واسط کاربری حالا به ColorOS اومده و این شاید به خاطر شرکت BBK Electronic’s هست که مسئول توسعه و طراحی واسط کاربری این دو گوشی چینی بوده.

به هر حال اگر شما از نسخه های قبلی واسط کاربری ColorOS و یا Realme UI استفاده کردید پس با واسط کاربری جدید احساس غریبگی نمیکنید و همه چیز برایتان آشناست. میتوان گفت از جمله تغییراتی که به چشم می آید آیکون های رنگی اوپو از نوار بالا بهتر و روان تر شده اند و از دیگر تغییرات میتوان به برداشتن دکمه خاموش و روشن حالت روشنایی صفحه اتومات اشاره کرد. برای این امر باید به داخل تنظیمات و بخش صفحه نمایش مراجعه کنید.

موارد امنیتی و حریم شخصی اندروید 12 بهتر و بهینه تر شده. شما شرح مفصلی از انواع اطلاعات و گزارشات برنامه هایی که از اینترنت استفاده میکنند، مکان یابی هایتان، دوربین، میکروفون و غیره را اکنون به صورت یکجا در اختیار دارید. اسم این بخش که در اندروید 12 افزوده شده داشبورد محیط شخصی یا Privacy Dashboard هست. حتی اگر بخاهید یک برنامه خاص نتواند لوکیشن و مکان دقیق شما را ردیابی کند میتوانید اون رو گمراه کنید و محدوده 1000 متری به اون بدید تا نتونه دقیق موقعیتتون رو داشته باشه.

عملکرد گوشی Find X5 در تست های مصنوعی مختلف

تست گوشی اوپو فایند x5
تست گوشی اوپو فایند x5

شرکت اوپو تصمیم گرفته مثل سال پیش از تراشه اسنپ دراگون 888 بر روی این گوشی جدید استفاده کنه که البته اگر بخاهیم کمی از هزینه های این گوشی پرچمدار کم کنیم منطقی ام هست. به هر حال اسنپ دراگون 888 SoC یک پردازنده قدرتمند است که تقریبا توان پردازش هر چیزی را دارد. همچنین این تراشه از کیفیت و طراحی خاص بسیار مدرن استفاده میکند و 5 نانومتری است. این پردازشگر 8 هسته دارد و دارای این اطلاعات فنی نیز می باشد:
x2.84 GHz Kryo 680 (ARM Cortex-X1) & 3×2.42 GHz Kryo 680 (ARM Cortex-A78) & 4×1.80 GHz Kryo 680 (ARM Cortex-A55).
پردازنده گرافیکی قدرتمندی در این تراشه وجود دارد که نام آن Adreno 660 GPU 840MHz می باشد.

گوشی فایند X5 در چند مدر حافظه ذخیره سازی روانه بازار شده است، در بازار چین به طور عمومی شامل یک حافظه رم 8GB و حافظه ذخیره سازی 128GB است، در اروپا با رم 8 و حافظه 258 گیگابایتی عرضه شده که خب طبیعتا قیمت آن بیشتر از نوع 8/128 است.

همینطور که مشاهده کردید، اوپو فایند X5 که دارای تراشه 888 اسنپدراگون است از کلیه تست ها با موفقیت و سرفراز بیرون آمد اما خب طبیعیه که از تنها یک تراشه یعنی تراشه جدید همون شرکت تحت عنوان اسنپدراگون سری 8 نسل اول شکست بخوره اما در سایر موارد همچنان قدرتمند و پاسخگو نیاز های کاربرانش هست.

اگر به تست ها دقت کرده باشید حتما متوجه این شده اید که در تست های سنگین گرافیکی، فایند X5 از همه برتر و بهتر است و این موفقیت رو مدیون رزولوشن صفحه نمایشش هست که از سایر پرچمداران حتی نسل اول سری 8 اسنپدراگون هم بهتره.

تست گوشی موبایل oppo x5 تست گوشی موبایل oppo x5

عملکرد پایدار

اوپو چندان اطلاعاتی درباره سیستم سرمایش گوشی بروز نداده اما به این افتخار میکند که نسبت به سیستم قدرتمندش، این گوشی داغ نمیکند و از فناوری های جدیدی برای سرمایش و نرمال نگه داشتن گوشی انجام داده است. از جمله محفظه ای حباب شکل از جنس گرافن یا Graphene. خب حالا بییاید تستش کنیم ببینیم درست میگه یانه:

این گوشی رو در تست 60 دقیقه فشار 100 درصدی به CPU قرار دادیم، گراف پردازشگر این گوشی تا 90 الی 100 درصد اشغال شد و فشار حداکثری بر این گوشی وارد شد و بعد از 10 دقیقه اول این فشار به زیر 90% درصد کاهش یافت.بعد از 30 دقیقه از گذشت وارد کردن فشار حداکثری به گوشی فایند X5 گراف فشار CPU به زیر  80 درصد آمد.این نشون میده که خود گوشی داشته پردازش های وارده بهش رو کنترل میکرده و تونسته به خوبی از پسشون بر بیاد. خب تست CPU انجام شد و میشه گفت همونطور که انتظار میرفت این گوشی بتونه به خوبی از این تست هم عبور کنه هرچند نه به خوبی گوشی های پرچمدار دیگه اما در حد همین گوشی ها.

پس از این فشار که انتظار میرفت حرارت بیرونی گوشی رو بالا ببره، تقریبا میشه گفت گوشی رو میشه دستت گرفت و مشکلی به لحاظ حرارت یا داغی بیش از حد بوجود نیومده، فریم دور بخاطر فلزی بودن کمی گرم شد و بدنه هم همینطور اما نه به اون شکل که بخاد دست رو اذیت کنه.
فایند X5 عملکرد فوق العاده ای از خود در این تست ها به نمایش گذاشت و شرکت BBK Electronics نشان داد که میتونه گوشی های قدرتمند و سطح اولی بسازه که به خوبی پرچمداران برند خود باشند.

بررسی دوربین و برنامه دوربین در گوشی اوپو Find X5

سخت افزار دوربین فایند X5 همانند نسخه پرو آن است به جز سنسور OIS که باعث تصویر برداری ضد لرزش بیشتری میشود است. در ادامه به بررسی دوربین و نرم افزار دوربین این گوشی موبایل میپردازیم

دوربین گوشی اوپو فایند x5

دو دوربین 50 مگاپیکسلی و یک دوربین 13 مگاپیکسلی تله فوتو

دوربین گوشی فایند X5 دو دوربین 50 مگاپیکسلی مدل IMX766 از شرکت سونی را در خود جای داده است، این دوربین ها به ترتیب عریض و فوق عریض هستند و هر دو دارای ویژگی های یکسان دیگری اند. دوربین اصلی دارای دیافراگم 1.8 است و دوربین دوم دیافراگم 2.2. دوربین فوق عریض یعنی دوربین دوم تا 120 درجه زاویه دید دارد.
همینطور دوربین سوم این گوشی از یک سنسور 13MP مگا پیکسلی با دیافراگم 2.4 استفاده میکنه و بدون سنسور OIS است.

دوربین گوشی اوپو فایند x5

درست نمیدونیم دوربین سلفی گوشی از کدام شرکت است اما خوب میدونیم که این دوربین دارای سنسور 32MP مگاپیکسلی با دیافراگم 2.4 است.
تمام دوربین های این گوشی از تکنولوژی رنگبندی هسل بلاد استفاده میکنند که یک تقویت کننده تصاویر محشر است.

دوربین گوشی اوپو فایند x5

جمع بندی

گوشی اوپو فایند X5 یکی از پرچمداران قدرتمند و بی چون و چرای بازار کنونی موبایل است. اندازه ای که میشه گفت چندان بزرگ نیست، پردازنده ای که دومین پردازنده قدرتمند جهان است، صفحه نمایش فوق العاده، شارژ سریع بیشتر از سایر رقبا، عمر باتری خوب و نمرات بالا و فوق العاده دوربین این گوشی رو به یک پرچمدار قدرتمند تبدیل کرده.

گوشی اوپو ایکس 5

اما با همه این خوبی ها یک مشکل وجود داره، قیمت! قیمت فایند X5 حدود €1000 هست که میشه حدود 40 میلیون تومان، که این قیمت، فایند X5 رو توی گران ترین گوشی های دنیا میبره، از طرفی میزان مشهوریت و محبوبیت برند اوپو در اروپا ، آمریکا و ایران چندان نیست و کاربران چنین مبلغی رو برای برندی که نمیشناسن و بهش اعتماد لازم رو ندارند هزینه نمیکنند. کاربران با چنین مبلغی عموما سمت اپل، سامسونگ یا حتی شاید شیائومی میرن. از طرفی اوپو برای مشتریان اروپایی تنها نسخه 256GB رو عرضه کرده که قیمتش حتی از 1000 یورو هم بیشتر میشه! یکم عجیبه و باید ببینیم این گوشی به چه موفقیتی در فروش دست پیدا میکنه! نظر شما در این مورد چیه؟

بیاین ببینیم با 1000 یورو چه گوشی هایی میشه خرید!

شیائومی 12 پرو

با همین قیمت میشه گوشی شیائومی 12 پرو رو خرید که قیمتی حدودا 1050€ داره، دوربینش تقریبا در همین حده شاید کمی پایین تر اما پردازنده اسنپدراگون سری 8 نسل 1 رو داره که آخرین و جدیدترین پردازنده است و ادعا اینو داره که شارژ سریع تری نسبت به بقیه داره. چه از لحاظ شارژ سیمی و چه بی سیم.البته باید به این اشاره کرد که عمر باتری طولانی مثل فایند X5 نداره و گوشی اوپو ازین نظر خیلی بهتره. این دو گوشی تقریبا کانفیگی شبیه به هم دارند و فقط میشه تفاوت رو در واسط های کاربری و سلیقه دونست.

گوشی پیکسل 6 پرو

این هم یکی از گزینه هایی هست که میشه با همین 1000 یورو خرید، گوشی پیکسل که ساخت گوگل هست، همیشه اولین گوشی جهانه که جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید روی اون میاد و ازین نظر یک ویژگی خوب محسوب میشه. دوربین های ویژه این گوشی هم انکار نشدنیه و نمیشه به راحتی از کنارشون گذشت که برای عکاسان بسیار جذابه چرا که دوربین تله فوتو این گوشی تا 4 برابر زوم آپتیکال داره.
به هر حال طول عمر باتری ضعیف تر، شارژ سریع معمولی تر ممکنه کار رو برای معامله و خرید این گوشی خراب کنه.

حالا بیاین به دو انتخاب محبوب خریداران گوشی با قیمت 1000 یورو بپردازیم. سامسونگ گلکسی S22+ و اپل آیفون 13 پرو.
در درجه اول باید به این اشاره کرد که این دو گوشی دو دوربین فوق العاده دارند که زوم های بسیار بالایی داره ( بدون افت کیفیت ). همینطور صفحه نمایش این دو گوشی بشدت بهتر از سایر رقباست. واسط کاربری بهتری دارند، کمپانی سامسونگ 4 سال گارانتی آپدیت سیستم عامل و آپدیت های گوگل هم میده، البته باید گفت شارژ سریع و عمر باتری این دو گوشی به اوپو فایند X5 نمیرسه و در این زمینه این دو گوشی در مقابل اوپو بازنده هستند.

وقتی صحبت درباره نرم افزار میشه، گوشی اپل آیفون 13 پرو هم که با قیمت تقریبی 1000 یورو به فروش میرسه یک انتخاب خیلی خوبه، مخصوصا اگر یکی از کسانی باشید که قبلا هم یکی از گوشی های آیفون رو داشته چرا که برای آیفون باز ها خیلی سخته که بخان با اندروید کار کنند و این خودش یک چالش اصلیه. جدا از این موارد، آیفون 13 پرو یک دوربین فوق العاده داره، طول عمر باتری بیشتر و صفحه نمایش بسیار عالی داره، گذشته ازینا در بحث آپدیت نرم افزاری اپل فوق العادست چون که اپل همیشه همه ورژن های گوشی های تولیدی خودش رو به جدیدترین سیستم عامل ممکن آپدیت میکنه. البته به لحاظ سرعت شارژ این گوشی هم به اوپو نمیرسه و در این زمینه اوپو بهتره و جلو تر.

گوشی اوپو ایکس 5

اگر قیمت گوشی اوپو فایند X5 خوب بود، بی شک پیشنهاد همه منتقدان حوزه آی تی، خرید این گوشی بود اما با وجود اینکه برند اوپو چندان برند جا افتاده ای نیست و قیمت گران آن جایی برای مانور تبلیغاتی نمیگذارد اگر چه بسته به سلیقه خودتان میتوانید این گوشی موبایل را تهیه نمایید چرا که به هر حال این گوشی در میان پرچمداران قد الم کرده و حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

معایب و مزایا گوشی اوپو فایند X5

حال به بررسی معایب و مزایا این گوشی به صورت خلاصه میپردازیم:

مزایا

+ صفحه نمایش OLED عالی، روشنایی بالا، 120 هرتز و دقت رنگی بسیار خوب
+ کیفیت ساخت و طراحی عالی و مثال زدنی
+ طول عمر بسیار بالا و شارژ سریع سیمی و بی سیم
+ نمره خیلی خوب دوربین ها بخصوص در شب
+ صدای عالی، اسپیکر های بسیار خوش صدا
+ قدرت پایداری بسیار بالا
+ واسط کاربری ColorOS 12 که ویژگی های زیادی داره

معایب

ناسازگاری در عملکرد دوربین.
قیمت کمی گران است.
اکثر رقبا زوم دوربین هایشان بیشتر از این گوشی است.
اکثر هم رده ها از چیپست جدیدتری استفاده کرده اند.
امنیت ورودی ندارد

قیمت نسخه معمولی و استاندارد گوشی اوپو فایند X5

قیمت در آمازون به دلار: 1229$ و در آلمان (یورو) 924.60€

منبع
gsmarena

محمد آبکار

محمد آبکار هستم، برنامه نویس و توسعه دهنده وب، طراح سایت و کارشناس تولید محتوا، بیش از 12 ساله که به این کار مشغولم و علاقه بسیاری به امور طراحی و محتوا دارم. همچنین بیش از 5 ساله که در زمینه قطعات صنعتی از قبیل بلبرینگ و رولبرینگ و یاتاقان و سایر قطعات صنعتی فعالیت دارم. امیدوارم بتونم تجارب خودم رو به خوبی در اختیارتون بزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا